Som alle andre aktører innen norsk luftfart, fikk også Sandfærhus parkering store utfordringer da koronapandemien rammet landet. I 2019 omsatte bedriften, som den gang hadde 46-47 ansatte i ulike stillingsprosenter, for 45 millioner kroner. I 2020 var tallet 16 millioner kroner, og da hadde de 2,5 gode måneder før koronaviruset satte en stopper for besøket midt i mars 2020.

- 13. april 2020 sto det 118 biler her, og det var trolig folk som ikke hadde kommet seg hjem. I 2019 hadde vi over tusen biler samme dag, sier Svein Håve, daglig leder for Sandfærhus parkering.

780 plasser

Nedgangen i besøket er dramatisk, og ekstra utfordrende for selskapet var investeringen i et nytt parkeringshus med 780 parkeringsplasser. Sandfærhus har aldri gått ut med investeringskostnadene, men prosjektet skal etter det Stjørdals-Nytt erfarer ligge på rundt seksti millioner kroner.

- Vi hadde i starten av 2019 noen oppstartsproblemer med ny teknologi. I januar innførte vi kameralesning, som vi fikk noen utfordringer med i begynnelsen. Vi trodde vi skulle miste noen kunder, men sommeren 2019 ble tidenes beste for oss. I oktober/november 2019 startet vi byggingen av parkeringshuset, sier Håve.

Parkeringssjefen angrer ikke på beslutningen.

- Både kameralesningen og parkeringshuset er strategiske beslutninger, og investeringene betyr fremtiden for oss, sier han.

Alle ansatte ved Sandfærhus parkering har vært permitterte i løpet av koronaperioden, inkludert daglig leder Svein Håve.

Kuttet kostnadene

Da koronapandemien slo til, måtte Sandfærhus aksjonere. De var raskt ute med permitteringer og igangsatte andre tiltak for å redusere kostnadene.

- Alle har vært permitterte, enten i hundre eller femti prosent, og i dag teller vi 19 ansatte. Det betyr at vi måtte si opp noen, og det er ikke noe moro. Heldigvis har det ordnet seg for de aller fleste, og det er jeg glad for, sier han.

I oktober går de midlertidige permitteringsordningene ut, og setter virksomheten i en ny og vanskelig situasjon. Det er ingen grunn til å tro at flytrafikken er tilbake til normalen når høststormene setter inn. Det råder usikkerhet om hvor stor arbeidsstokken vil være etter at permitteringsordningene avsluttes.

- I sommer forsvinner også de statlige kompensasjonsordningene, som har bidratt til å redusere tapene for oss, sier han.

- Hvor mange ansatte trenger dere for å holde driften oppe?

- Det vet vi ikke eksakt i dag, men vi må ha et visst minimum. Samtidig er det usikkert hvordan trafikken blir etter oktober. Prognosene sier at vi alene må regne med 10-12 prosents nedgang i forretningstrafikken, men vi kommer også til å miste kunder i ferie- og fritidssegmentet. Det råder mye usikkerhet i bransjen, og vi skal bruke tiden fremover på å finne ut mer. Sikkert er det at det vil ta tid å komme tilbake til den nye normalen, sier han.

Finnes lyspunkter

Håve innrømmer at situasjonen er krevende.

- Vi har bare hatt 25 prosent av kundene de første fem månedene i år, sammenlignet med 2019. Det er alvorlig, og betyr at vi har tapt millioner i inntekter. De tre sommermånedene utgjør en tredjedel av vår omsetning, og nå mister vi denne sesongen for andre år på rad. Det betyr at vi fortsatt må gjøre noe med kostnadene, sier han.

Håve mener det ikke skal være noen fare for eksistensen til selskapet.

- Nei, jeg føler det ikke slik. Styret og ledelsen har god oversikt, og vi har hele tiden vært tett på situasjonen. Dessuten var vi tidlig ute med permitteringer og fikk redusert kostnadene, men det er klart det har vært krevende også for de ansatte som har måttet leve med usikkerhet i lang tid.

Heldigvis finnes det lyspunkter, selv om veien til friskmelding fortsatt er lang.

- For første gang siden koronapandemien inntraff passerte vi i dag 500 parkerte biler. Fra et veldig lavt nivå ser vi at kundene vender tilbake. Det er flere kjente ansikter, som ikke har reist på over ett år, som dukker opp, sier Håve.