Torsdag skled tre vogntog av veien på E14 mellom Stjørdal og Meråker. Først et i 08-tiden på morgenen, deretter havnet to vogntog i grøfta på ettermiddagen. Det ble meldt om svært utfordrende kjøreforhold og lange køer på strekningen.

- Jeg hadde kjørt denne strekningen to ganger i løpet av den dagen og en gang kvelden i forveien, og merket allerede på den første turen at det var svært glatt til tross for noen minusgrader. Jeg regnet med at det kom til å skje noe slik forholdene var, sier Geir Roar Lilleflor til Stjørdals-Nytt.

Og det fikk han rett i. Lilleflor havnet i køen bak vogntoget som skled av veien ved Flora i Hegra torsdag ettermiddag. Utforkjøringen kunne fått alvorlige konsekvenser, mener han.

- Heldigvis var det ingen møtende trafikk akkurat da sjåføren mistet kontakten med underlaget. Det kunne gått fryktelig galt, sier han.

Torsdag ettermiddag kjørte dette vogntoget av veien ved Flora i Hegra. Som følge av utforkjøringen ble det lange køer på strekningen. Foto: Privat. Foto: Privat

Hadde etterspurt strøing

Lilleflor, som også bor i området, reagerer sterkt på at det ikke var strødd på strekningen.

- Jeg snakket med en brøytebilsjåfør da jeg ble stående i køen. Vedkommende hadde med seg strøsingel og hadde etterspurt strøing flere ganger den dagen. Men det er noen andre som bestemmer om det skal strøs.

- Hvem det er, vet jeg ikke, men de kan umulig ha vært på veien og kjent på føret. Det henger ikke på greip, sier Lilleflor, som også la ut et Facebook-innlegg i kjølvannet av kjøreforholdene på E14.

- Neste gang føret blir sånn tror jeg vi stenger veien og kanskje sparer vi liv i stedet for kostnaden med strøsand, skriver han blant annet i innlegget.

Nøye vurderinger

Det er Statens vegvesen som har ansvaret for drift og vedlikehold på Europa- og riksveiene, inkludert brøyting, salting og strøing, mens Veidekke utfører arbeidet langs veien.

Prosjektleder Christian Jörgensen i Veidekke forteller at det ble gjort nøye vurderinger av kjøreforholdene på E14 torsdag.

- Det har vært mange kommentarer når det gjelder kjøreforholdene og strøing på E14.

- Det har vært mange kommentarer når det gjelder kjøreforholdene og strøing. At det ikke var strødd i det hele tatt, er ikke helt riktig. Det ble foretatt friksjonsmålinger langs hele strekningen og strødd punktvis både før og etter utforkjøringene. Vi forholder oss til de kravene som stilles fra Statens vegvesen, sier Jörgensen.

- Hvorfor kan ikke brøytebilsjåførene avgjøre om det skal strøs?

- Det kan de, men det må skje i henhold til de kravene som stilles fra Statens vegvesen, og det skjer i dialog med ledelsesvakten i Veidekke. Dette vurderes fortløpende, og vi har en policy om at vi heller strør en gang for mye, enn en gang for lite, sier han.

– Mange vogntog kjører for fort

Jörgensen mener også at mange av hendelsene på E14 skyldes kjøreadferden til yrkessjåførene.

- Dette prates det lite om. Vi har så langt denne vinteren på E14 fått 15 rapporter om uønskede hendelser der vogntog har gjort farlige forbikjøringer eller ikke kjørt etter forholdene. Mange av vogntogene kjører for fort, og det innrømmet den ene sjåføren som kjørte ut på torsdag også, sier Jörgensen.