- Det er verdt det, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Tirsdag tok han det splitter nye hybride bimodale-toget, som skal erstatte de gamle togene på Trønderbanen, til Hell Stasjon. Et av målene med besøket var at Hareide skulle få mer informasjon om de store investeringene som legges inn i opprustningen av Trønder- og Meråkerbanen.
Klart i 2023
Totalt skal to milliarder kroner brukes i elektrifiseringen. Strekningen Stjørdal – Trondheim skal være helelektrisk fra desember 2023, mens Meråkerbanen kommer året etter.
- Utenom Oslo-regionen satses det mest på jernbane i Trøndelag akkurat. Det å satse på jernbaneutbygging er et viktig klima- og miljøtiltak, og i løpet av de siste 8-10 årene har vi tredoblet satsingen på jernbanen, sier Hareide.
Landets jernbaneinvesteringer har økt fra 7-8 milliarder kroner i 2009 til over 30 milliarder inneværende år.
- På kort tid har vi gått fra kun å ha tatt vare på jernbanen til å utvikle den. Det er viktig å sikre fremveksten i dette prosjektet. I mitt første budsjett økte jeg rammene til jernbanen med seks milliarder kroner og kuttet i vei, sier statsråden.
- Riktig å gjøre det
Entusiastene langs Meråkerbanen har i lang tid ventet på elektrifiseringen. Hareide mener investeringene er verdt hver eneste krone.
- Det er viktig blant annet for samhandlingen med Sverige, og så er det viktig at vi får gjort det samtidig med opprustningen av Trønderbanen. De største investeringene er allerede gjort i og med at banen ligger der. Det vi gjør nå er på en måte desserten, og et viktig klima- og miljøtiltak. Det er verdt investeringene og det er riktig å gjøre det. I dette har vi støtte fra folket, sier Hareide.