- Vi hadde et mål om å selge 350 liter melk hver eneste uke i år, og det målet har vi nådd. Totalt regner vi med å selge 22.000 liter i 2019. For oss er salget viktig ettersom vi oppnår høyere pris for melken når vi selger på denne måten, sier Karoline Sunde Storflor, som sammen med mannen Odd Magne Storflor driver Kilnes gård.

Gården har en melkekvote på totalt 314.000 liter, og dermed ligger det i kortene at potensialet med gårdssalg av melk er stort.

- Vi har et mål om å tredoble det private melkesalget, sier Sunde Storflor.

Startet med utkjøring

Den innkjøpte melkeautomaten fra Tsjekkia er blitt populær siden den kom skikkelig i gang i august 2018. Stadig dukker det opp kunder som vil fylle opp flaskene med nypasteurisert ferskmelk. I tillegg startet Sunde Storflor og mannen med utkjøring av melk til bedrifter og husstander.

- Vi får stadig flere bedrifter vi leverer til, deriblant Scandic Hell, Hjelseng gård og Fornes gård. I tillegg leverer vi melk gjennom Reko-ringen i Trondheim, hvor kundene bestiller melk fra oss via Facebook, forteller hun.

Kilnes gård startet også en fast utkjøringsrute i Hegra, hvor husstandene får levert melken på døren annenhver uke – akkurat på samme måte som the milk man-ordningen i England.

- Ruten har gått mye bedre enn forventet. Nå ønsker flere av kundene at vi skal levere hver eneste uke, sier Sunde Storflor.

Flere produkter

For å oppnå målet om å tredoble privatsalget av melk, er driverne av Kilnes gård klar på at de må utvide virksomheten.

- Utkjøringsruten i Hegra var et prøveprosjekt, som ble svært godt tatt imot. Nå vurderer vi å starte en rute i Stjørdal sentrum. Det er også under planlegging å starte en Reko-ring i Stjørdal, som vi ønsker å bli en del av, sier melkebonden.

En annen mulighet for å oppnå målet om økt omsetning er å utvide produktsortimentet.

- Vi ønsker å lage flere produkter som fløte, yoghurt, rømme og smør. Det ligger noen år frem i tid, men skal dette realiseres må vi ansatte flere folk, sier Sunde Storflor.