- Vi merker det faktisk allerede noen uker før laksesesongen åpner. De ivrigste fiskerne er i elva og sonderer forholdene, og da stikker de innom oss for å handle, forteller Gunnar Wergeland.

Han er butikksjef ved Spar-butikken i Hegra, og er naturlig nok glad for at hundrevis av laksefiskere kommer til campingplassene langs Stjørdalselva i de tre månedene laksefisket pågår.

- Vanskelig å måle

Inntoget av tilreisende nordmenn, svensker, dansker og engelskmenn gir en merverdi for den lokale butikken.

- Det er vanskelig å måle hvor stor del av omsetning det utgjør, men vi merker ingen nedgang i omsetningen i sommermånedene slik som er naturlig. Hos oss opprettholder vi den samme omsetningen i skoleferien som i resten av året, sier han.

Også handlemønsteret forteller om mange tilreisende som stikker innom.

- Vi merker det på miksen av varer vi selger. Det går mer ferdigmat, boksmat, øl, grillmat og tobakk enn resten av året. Vi ser endringer i kjøpemønsteret, og for oss er det en styrke at mange laksefiskere handler her. Det er vi takknemlige for, sier Wergeland.

Passerte 50 millioner

Spar-butikken flyttet for snart åtte år siden inn i et nybygg, og allerede i februar 2018 gjennomførte butikken en renovering til et par millioner kroner. Det har gitt effekt.

- For første gang i historien passerte vi 50 millioner kroner i årlig omsetning i 2018, og én av årsakene var nok ombyggingen. Samtidig ser vi at vi får mange nye kunder som kommer igjen. De kommer helt fra Levanger, Elvran og Kopperå, og da butikken på Skatval var nedlagt i en periode dukket det mange opp derfra. Mange av dem fortsetter å besøke oss, og det setter vi pris på, sier Wergeland, som er sjef for 25 ansatte fordelt på 17,5 årsverk.

Overraskende mange stjørdalinger legger også turen til Hegra for å handle.

- Noen kommer nesten hver eneste dag, og dessuten er folk fra Hegra svært flinke til å bruke oss, forteller han.

- Dyr avdeling

Spar-butikken har satset hardt på å beholde ferskvaredisken hvor de blant annet serverer varme lunsjer og nystekte kyllinger, noe som ikke lenger er vanlig hos konkurrentene. Det sørger trolig for mange ekstra besøk.

- Det er en dyr avdeling å drive, og jeg kan forstå at andre velger ikke å ha det. For oss gjelder det å se helheten. Kundene tar samtidig med seg andre varer, og de kommer tilbake for å handle hos oss. Å få folk tilbake er noe vi har lyktes godt med de siste årene, sier Wergeland.