Tirsdag ettermiddag avholdte Næringsforeningen i Værnesregionen (NiV) Forsprangskonferansen og Næringslivets oktoberfest. Under arrangementet ble det delt ut priser til individer og bedrifter som utmerket seg innen gründerskap, ungt engasjement og god service.

Ung inspirasjon

I år kom foreningen med en ny pris i form av «Årets ungkraft», hvor ungdom mellom 15 år og 20 år kunne bli nominert til prisen. Bakgrunnen for innstiftingen var arbeidet foreningen har hatt med ungdommer mot lærlinger, rekruttering og samarbeid med skole.

- Det er de som er unge som skal arbeide hælene av seg som gjør at når vi blir gamle kan vi hvile oss litt. Da er det viktig at man som ungdom blir motivert og stimulert til å jobbe, få nettverk og støtte hverandre, sier prosjektleder Odd Petter Haugseth.

Prisen gikk til 16-åringen Håkon Storflor fra Hegra, som investerte i en traktor for så å tilby ulike tjenester, som blant annet massekjøring, snøbrøyting og grasarbeid.

De andre nominerte var Fathi Noor på 19 år fra Stjørdal, som utmerket seg i arbeidet hennes for AntiRasisme Stjørdal, samt Ellisiv Bakken Stensen på 16 år også fra Stjørdal, som har imponert med faglig dyktighet og lærevilje hos Vikans Blomster.

Håkon Storflor fra Hegra vant prisen "Årets ungkraft". Foto: Næringsforeningen i Værnesregionen.

Årets gründer

Formålet med prisen er å stimulere økt nytenking og nyskapning. Gründerprisen retter seg mot personer og virksomheter som enten har tatt initiativet til å starte ny næringsvirksomhet eller realisert nye ideer i eksisterende virksomhet.

Haugseth kunne fortelle at personer fra alle delene av regionen har blitt nominert til prisen.

- Det er utrolig mange som har blitt nominert gjennom årene som gjør det bra. Der vurderes det økonomi og soliditet i bedriften, å ha muligheten til vekst videre, forklarer Haugseth.

I klassen gikk prisen til Daniel Flaamo, daglig leder i Taktila. De andre nominerte var Ulf Roar Aakenes fra Enoco og Kristian Ulvik fra Intus.

Årets servicepris

For femte gang ble det også utdelt «Årets servicepris». Hovedmålet med prisen er å opprettholde fokuset på god service.

- Det er et handelstiltak for å fremme god service som gjør at folk rundt oss som bor her først og fremst handler her. Det teller mye. Får man fantastisk service på butikken og dongeribuksa koster hundre kroner mer så handler du der allikevel, for du får så god hjelp, sier Haugseth.

Prosjektlederen forklarer at det var om lag 25-30 bedrifter som ble nominert og konkurrerte om prisen.

Bedriften som fikk flest stemmer og gikk av med prisen var byDRYSS, en klesbutikk på Torgkvartalet drevet av Mari Almli. Etterfulgt av bedriften var det en delt andreplass mellom Leif Hastadklev Bil og Fritid, samt Salong Frøken Strøken.