- Vi har helt sikkert passert 20 mopedbiler bare her i Stjørdal. I fjor var det så å si ingen. Etter at det ble lov å kjøre mopedbil i Norge, har interessen økt formidabelt, sier 17-åringen fra Hegra.

Inne i en Aixam 2014-modell har han selv satt seg godt til rette. Ved siden av er det plass til ytterligere én passasjer, mens resten av kupéen er forbehold et par velvoksne subwoofere, en forsterker av størrelse XXL og noen stakkars høyttalere som dundrer lyden ut.

God lyd er prioritert.

- Vi må ha litt musikk, kan ikke høre på mopedlyden hele tiden, sier han.

Fire hestekrefter

Rønning investerte i fjor i en 2014-modell Aixam med aluminiumsfelger og automatgir, en italienskprodusert farkost med en Kubota-motor på 400 kubikk med relativt lite imponerende fire hestekrefter under panseret. Men det holder i massevis.

Motoren er den samme som blir brukt i kompakte gravemaskiner og hjullastere. Drivstofforbruket er satt til 0,2 – 0,3 liter på mila.

- Den holder rundt 45 kilometer i timen på flatene, men det går litt tregere i motbakkene. Det beste med mopedbilen er at det er godt og varmt om vinteren. Varmeapparatet er riktig så bra, sier han.

- Drar den noen damer?

- Det er det heller dårligere med. Må nok ha noe som er nyere og går raskere i så fall, sier Rønning, mens latteren runger blant kompisene Elias Hyldmo (16) fra Stjørdal og søsknene Kristoffer (16) og Ole Gustav Steinvik (17) fra Skatval.

Obligatorisk opplæring

Alle i vennegjengen har kjøpt seg en mopedbil det siste året, i likhet med mange hundre andre rundt om i landet, etter at regjeringen i fjor sommer åpnet for at 16-åringer skal få farte rundt i en egen doning som ikke kan holde høyere fart enn 45 kilometer i timen.

Har poden traktorlappen krever myndighetene at man må avlegge minst fire timer kjøreopplæring i mopedbil. Uten førerkort for traktor, må man minst ha 14 timer kjøreopplæring i tillegg til teoriprøve for å sette seg inn i en mopedbil.

- Jeg tok opplæringen ved Stjørdal og Meråker trafikkskole, og fikk god opplæring, sier Rønning, som også har lagt ut på langtur med mopedbilen.

Både Tydal og Steinkjer fikk i sommer besøk av karen fra Hegra, selv om det tok litt tid før han ankom.

Prispress

Ole Gustav Steinvik dro til Bergen og kjøpte en mopedbil i fjor høst. Han betalte 15 000 kroner for en 2000-modell, og har brukt noen tusenlapper på å oppgradere den. 17-åringen vet at han kan få mye mer for bilen i dag.

- Det ringte en kar og tilbød meg 35 000 kroner, men jeg sa nei. Bilen er ikke verdt så mye, sier han og ler.

Ole Gustav og Kristoffersen Steinvik er begge blitt bitt av mopedbilbasillen.

Rønning betalte 60 000 kroner for sin i fjor, men mener han kunne fått både 70 000 og kanskje så mye som 80 000 hvis han solgte nå.

Det bredeste gliset har nok likevel Elias Hyldmo, som kjører rundt i en 2017-modell franskprodusert Ligier. Inne i kupéen ser det hele nesten ut som en moderne bil med en stor dataskjerm som pryder dashbordet, og et knippe med wunderbaum sørger for nødvendig godlukt. Han bladde opp 120 000 kroner, men bilen er nok mer verdt enn det i dag.

- En ny bil med litt utstyr koster fort oppunder 200 000 kroner, forteller Hyldmo.

2017-modellen til Elias Hyldmo ligner til forveksling på en moderne bil.

Selv om det meste er velstand for 16-17-åringene som farter rundt på veiene med tak over hodet, har guttene fått merke at det å holde en bil koster penger.

- Delene er dyre på mopedbilene. Drivakselen røyk på min, og det kostet 5000 kroner å kjøpe en ny. Det er ran, sier Rønning.

Men bil må man ha.

- Når jeg blir 18 neste år skal jeg selge den, og kjøpe en raskere bil. Det gleder jeg meg til, sier han.