Til helgen skal han kjøre tre NM-løp på Rudskogen.

- Jeg ligger på 6.-plass sammenlagt hittil i NM, når seks løp fordelt på to runder gjenstår. Målet før sesongen var å komme topp ti, men nå har jeg ambisjoner om å beholde 6.-plassen sammenlagt, sier 49-åringen.

Nylig kjørte han et midnight race på Arctic Circle Raceway i Mo i Rana. Totalt ble det kjørt fire løp i løpet av tre dager, og Hovde gikk til topps i to av de fire konkurransene.

- I de to andre endte jeg på andreplass. Løpene inngikk ikke i NM, men mange av de beste i landet deltok. Et av løpene var et langløp på 90 minutter, der vi var forpliktet til å bytte fører to ganger underveis. Jeg kjørte første og siste halvtime, og vi vant med god margin, sier han.

Runde Hovde vant nylig to av fire løp på Arctic Circle Raceway i Mo i Rana. Foto: Privat

Innstegsklasse

Hovde har deltatt i NM i asfaltracing i klassen GT 5, som er en klasse for folk med normalstore lommebøker. Klassen bruker vanlige biler, i motsetning til formelklassenes spesialbiler. GT består av fem ulike klasser, fra de enkleste i GT5 opp til GT1 og GT+ som stiller med biler i millionklassen. Hovde ratter en Ford Focus med 2-liters motor og 153 hestekrefter.

- GT5 er en innstegsklasse med biler som maksimalt yter 160 hestekrefter. GT 5 er en populær klasse, og hittil i NM har 58 sjåfører stilt til start, sier Hovde, som bor på Husbymyra i Stjørdal.

I kjelleren har han en garasje hvor bilen etter endt løp blir rettet på, justert og fikset til slik at doningen er klar for nye dyster.

- Jeg skrur alt selv, og kostnadene med delta i NM beløper seg til rundt 60.000 til 70.000 kroner årlig inkludert service, dekk, drivstoff og kjøring til og fra konkurranser. Den eneste ulempen med å kjøre asfaltracing er avstandene til banene, sier han.

- Godt miljø

Våler, Rudskogen, Soknedal på Vestlandet og Mo i Rana er blant banene som skal besøkes hvert år.

- Fordelen med asfaltracing kontra for eksempel rallycross er at vi får kjøre mye bil. Vi kjører minimum 25 mil hver av helgene vi konkurrer, og det er mye mer enn rallycross. Dessuten er fasilitetene gode på banene, og miljøet er svært bra, forteller Hovde.

For å lykkes så godt, er Hovde avhengig av gode støttespillere.

- Jeg er veldig heldig som har noen få og veldig gode sponsorer, og får mye hjelp økonomisk. I tillegg stiller noen av dem opp på løpene, og hjelper til med skruing og fylling av drivstoff i depotet, sier han.