- I Avinor har vi en særavtalepensjon som betyr at vi må gå av ved fylte 65 år, men jeg ønsker å fortsette i arbeidslivet. Da Trond Svensson i Sixt Bilutleie tok kontakt og spurte om jeg ville begynne som bilselger, takket jeg ja, sier Schanke.

For å få overgangen til å bli så smidig som mulig, startet sprekingen å selge biler på fritiden for Sixt allerede i mai.

- Når jeg slutter i Avinor i januar 2020, skal jeg jobbe her på fulltid, sier han.

Nytt konsept

Sixt er en av landets største norske bilutleiefirmaer, og har mange stasjoner for utleie av biler. I Gevingåsen åpnet de i juni et nytt hovedkvarter for administrasjon, vask, og klargjøring av biler samtidig som de bygget opp en helt ny bruktbilbutikk for å ta seg av bilene de ikke ønsker å returnere til forhandlerne.

- Normalt inngår et bilutleiefirma en gjenkjøpsavtale med forhandlerne når de bestiller nye leiebiler. I Sixt ønsker de heller å kjøpe bilene uten denne klausulen og selge dem selv når bilene er tatt ut av tjeneste, sier Schanke.

200 biler

Bilene kommer fra Sixts utleie- og leasingstasjoner på Gardermoen, Kjevik, Værnes, Bodø og Lofoten. Alle biler uten gjenkjøpsklausul blir fraktet direkte til Gevingåsen for klargjøring og salg.

- Totalt regner vi med å få inn rundt 200 biler årlig, og siden mai har jeg solgt 50 biler uten at vi har markedsført oss i det hele tatt. Vi har kun lagt ut annonser på Finn, sier Schanke.

De fleste bilene er rundt to år gamle, og har kun rullet mellom 30.000 og 40.000 kilometer.

- Vi selger kun norskkjøpte biler som har igjen lang garantitid. Det er en fordel for en bilselger, for kundene er opptatt av garantier. Vi selger til kunder over hele landet, og om et par dager kommer det en kar fra Tananger som skal hente ut en Volvo, sier han.

5. plass i EM

Bilselgeren har i ulike perioder vært tilknyttet Avinor på Værnes, og han stortrives i jobben i Air Patrol-avdelingen.

- Hadde jeg kunnet, ville jeg fortsatt i Avinor. Det finnes ikke en bedre arbeidsplass i Stjørdal, sier Schanke.

Samtidig synes han det er fint å få holde på med sin store lidenskap gjennom livet. På 1970- og 1980-tallet var han en svært habil racerbilfører. I Europamesterskapet i Formel V endte han i 1978 på en femteplass, men Schanke deltok også i sportsvogn-EM, EM i rallycross og i nordiske og norske mesterskap.

- Jeg har også drevet med bilsalg tidligere, og for meg er det en livsstil å snakke med folk og om biler. På papiret blir jeg 65 år i januar, men i hodet er jeg fortsatt 20. Det er med hodet jeg selger biler, og det er mer morsomt å drive med det som pensjonist enn å duppe tærne i Middelhavet, sier Schanke, som i alle fall ser for se å jobbe til han blir 67 år, men som ikke utelukker at arbeidskarrieren kan vare lenger.