Til tross for et labert oppmøte grunnet ferien, fikk de som møtte opp muligheten til å teste seg selv og bilene de brakte på banen. En av deltakerne var Kristoffer Steinvik, og han var klar til å kjøre da arrangementet startet.

- Det har vært veldig artig. Det er moro å tøye grensene litt mens det samtidig er lovlig, sier Steinvik.

Da Stjørdals-Nytt snakket med han, hadde 17-åringen allerede tatt seg noen runder på banen. Dette var den første gangen han hadde dratt på arrangementet, men Steinvik var sikker på at dette ikke ble siste gang.

- Jeg har ikke lappen helt selv enda, i tillegg til at det er regler på hva man kan gjøre på vei. Nå er vi derimot på en lukket bane så det går greit. De sa også at det ikke går raskere enn 80 km/t på banen. Kjører sikkert maks 60 km/t, men det føles raskere ut, sier han muntert.

Drevet med bilcross

Steinvik hadde fra før av erfaring med bilcross, men fikk oppleve at interessen medførte store utgifter.

- Bilene ble solgt og forsvant etter løpene. Det er generelt dyrt å bygge bil, så jeg fant ut at det ikke var noe å drive med videre. Her kan man kjøre med godkjente biler og kjøre litt slalåm, så er det bare å leke seg og ha det gøy, sier han.

- Det har vært ganske gøy så langt, sier Sondre Ytterdal. 18-åringen stortrivdes på banen.

Konkurranseinstinkt

En annen som var klar da arrangementet startet var Sondre Ytterdal. I likhet med Steinvik har Ytterdal også en interesse av motorsporten, og har fått med seg hvor dyr interessen kan være. Konkurranseinstinktet hans våknet til da han konkurrerte med en kompis på banen.

- Vi kjørte på tid, og konkurrerte for å se hvem som fikk raskest tid rundt banen. I tillegg måtte man treffe perfekt mellom kjeglene og stoppe mellom to linjer med bilen. Gjorde man ikke det fikk man ikke godkjent, sier 18-åringen.

- Selv om det er satt opp en bane med kjegler, så får man prøvd bilen en god del. Det er ganske artig. Man får en liten smakebit når man får utnytte bilen, og man får kjent hvordan det er, legger han til.

Denne gjengen står på for at ungdommene skal få kjøre på Lånkebanen. Fra venstre: Gunnar Ørholm, Bjørg Reitan, Rune Røddesnes, Trine Gåre og Jahn Andre Johnsen.

Avbrekk

Rett før Stjørdals-Nytt snakket med Ytterdal hadde han kjørt flere runder om banen på strekk. Da var det på tide med et avbrekk fra kjøringen.

- Nå har det vært mange runder på rad, og det er vanlig at bremsene og dekkene blir varm og at man mister grep. Det var en gang jeg veltet en kjegle at jeg ikke følte jeg fikk til å bremse eller svinge, så gikk det rett på den. Nå får jeg lar bilen kjøle seg ned, så får jeg kjøre mer etterpå, sier Ytterdal.

Blindsoner

Ved siden av kjøringen på banen fikk deltakerne også lære om blindsoner. Styreleder i NMK Hell Motorsport, Jahn Andre Johnsen, opplyste at det hadde vært en del ulykker med personbiler og vogntog i feltskifte i nylig tid. Derfor parkerte de ett vogntog og dekket til området rundt med kjegler for å vise blindsonene.

- Det er ganske store felt med kjeglene, og det er rett og slett en blindsone. Vi parkerte en bil her i sted som sto ved siden av med framhjulene ved kjeglene her. Den bilen er helt borte for sjåføren som sitter i vogntoget. Det er en naturlig posisjon å være på når man kjører på en firefelts vei, og man blir ikke sett.

Flere temaer fremover

Johnsen opplyser at de kommer til å inkludere varierende temaer til hver banekjøring, og ha med ulike aktører for å vise ulike ting.

- Det er naturlig å ha med både politi og brann. Førstehjelp skal vi ha med blant annet, så deltakerne får trent i førstehjelp. Jeg tror at når vi får ferdig ferien og kommer i gang, så vil infoen om tilbudet spre seg og oppmøtet øke, sier han.