- Det var en kompis som tipset om at gammelbilen lå på Facebook. Da klarte jeg ikke la være å ringe, sier 53-åringen.

Bilen så naturligvis ikke helt lik ut som den gjorde den gangen i 1985.

- Jeg fikk beskjed om at motoren var gåen, men at det ikke var rust på bilen. Jeg fikk fraktet den hjem mandag for to uker siden, og har fått fikset det som var dårlig. Dette er faktisk den første turen jeg kjører den, sier Grendal, som hentet bilen i Orkanger.

Dashbordet er akkurat som det var i 1985.

Kjente igjen bilen

Bilentusiasten er fast gjest på torsdagstreffene på torget i Stjørdal. Denne gangen var han ekstra spent.

- Det var moro å se om noen av de andre karene kjente igjen bilen, og det gjorde de, sier han.

Å få bilen på torget en torsdag, er likevel bare første skritt i prosessen med å gjenskape doningen til fordums storhet.

- Jeg skal bruke sommeren på å fikse lakken, og gjøre de endringene jeg ønsker for å få den like fin som da jeg hadde den i 1985, sier han.

Blant annet er den en god mulighet for at velurtaket inne i kupeen forsvinner når det blir varmere i været, men solskjermen skal Grendal beholde.

- Den fikk jeg i julegave av min bror i 1985, sier han, og smiler.

Velurtaket blir trolig tatt bort i løpet av sommeren.

V8-er motor

Grendal var 17 år den gangen han første gang kjøpte 1979-modellen. Bilen hadde han i halvannet år, og selv om bilen og lyden var av det gromme slaget, og damene snudde seg da han kjørte forbi, var ikke lommeboken like velutviklet som drømmene. Under panseret står nemlig en 5,2-liters V8-er motor. Den er som kjent ikke den mest drivstoffgjerrige.

- Jeg skulle begynne med aviskjøring, og da ble bilen rett og slett for dyr å bruke. Derfor valgte jeg å selge den etter halvannet år, sier han.

Grendal og hans ungdomskompiser har mange gode minner fra turene. Noen av minnene er det best å spare leserne for, men bilen ble både brukt som overnattingssted og til å teste fartsgrenser.

- Bilen er som en tidsmaskin for meg, sier han.