Nettredaksjonen

Av Arne Brunes

Palmer Steinar Bjerkli uttaler at nå vil den aldri forlate firmaet, men få et evig liv med turer ut fra firmaets garasje på Finnmyra. 15. juni 1995 ble to identiske Scania nybiler med enhetspris på ca. 850.000 kroner levert til Brødrene Bjerkli AS.

- Vi ble spådd en snarlig konkurs. Resultatet i ettertid viste det motsatte. Bilene viste seg å være utrolig driftssikre og gikk mer eller mindre konstant med lass i elleve år, forteller Palmer Steinar Bjerkli.

Transportleder for BRB Transport, Magnar Børseth har mange minner bak rattet i den helrestaurerte bilen.

- Jeg husker godt jeg var med et par måneder med bilen under klargjøring for Flytoget ved Lillestrøm jernbanestasjon i 1996. I 1994 startet jeg i firmaet og ble lovet arbeid en og annen dag. Siden ble jeg værende, sier Børseth, en sterk drivkraft med restaurering av Scania’n.

Magnar Børseth snart heime etter første lengre tur med den fullrestaurerte Scania 143H, 95-modell. Turen gikk til Verdal.

Perfekt vinter til restaurering

Bilen ble gjenfunnet på Finn i 2015. Et anleggsgartnerfirma i Østfold la den da ut til salg. Før det hadde Bjerkli en gang tidligere kjøpt den tilbake for så å selge den. Etter kjøpet har den blitt stående. Magnar Børseth sa i fjor at de måtte prøve å få den på veien til våren.

- Hvilken vår? spurte Palmer Steinar Bjerkli.

- Førstkommende, kvitterte Børseth.

Da var løpet lagt. En koronavinter med lite aktivitet ellers i samfunnet, gjorde at en god håndfull ansatte brettet opp armene og startet jobben i oktober. Sammen med Anita Reinan, som til tider nærmest bor oppe i garasjen og gjør en fabelaktig jobb med veteranbilene, kan den helrestaurerte bilen rulle på veien i mai.

Alt som originalt

Bjerkli vil gjerne trekke fram Scania som har vært svært behjelpelig i prosessen, og Overaae AS som har sponset felger og dekk.

- Denne bilen er i utgangspunktet en kombinert dumper og trekkvognbil, slik den er levert fra fabrikk. Nå skal den framstå slik vi kjøpte den i 1995. Her finnes ikke noe LED, det er snakk om ordentlige lyspærer. Alt inne i hjulene, bremser og lager er skiftet. I utgangspunktet var planen å sende bilen til utlandet for restaurering. Nå er vi glad for at vi har gjort jobben selv, og er trygge på kvaliteten av arbeidet, sier han, og kan bekrefte en lidenskap for gamle lastebiler.

Palmer Steinar Bjerkli liker gode gamle kjøretøy og var ikke tung å be da denne kom til salgs.

Godt synlig i anleggsmarkedet

Palmer Steinar Bjerkli er eldst av brødrene og har holdt på med bil siden han var 12-13 år gammel.

- Jeg lå ute og reparerte etter skoletid, husker han.

En tøff skole som ga verdifull erfaring. En lager ikke gull av gråstein, men av hardt arbeid over tid. Nå er imidlertid gråstein en del av driften via bedriftens pukkverk i Lånke.

- Driften er på en måte delt via tre enheter, Lauvåsen Pukk, BRB Transport og entreprenørvirksomheten. Brødrene Palmer Steinar og Per Olav Bjerkli har lik eierdel. Firmaet har i dag totalt 75 ansatte og kjerneområdet for oppdrag er mellom Stjørdal og Trondheim.

- Via utvidelsen av E6 har vi nå fått en betydelig jobb mellom Helltunnelen og Stavsjøtunnelen, forteller Palmer Steinar Bjerkli.

Lidenskap

Han kan bekrefte at gamle lastebiler er en lidenskap han deler med mange av de ansatte. Firmaet har nå rundt ti gammelbiler, og jobb med disse gir godt samhold i firmaet.

- Jeg så en Scania 143E på ei utstilling, og ønsket meg det. Nå står en 91-modell i garasjen. Jeg gleder meg alltid til veteranlastebiltreff og der får vi alltid møte noen som er verre enn oss. Vi er nok en utdøende rase, som kan snakke om gamle lastebiler og har opplevd dem i tjeneste for samfunnet, sier Bjerkli.

Både Brødrene Bjerkli og Magnar Børseth har en farsarv der kjeledress og svarte fingre var en del av hverdagen.

Fulgt utviklingen

Det var i 1967 Palmer Bjerkli (1934-1982) startet firmaet alene. Mye av jobbingen besto av nydyrking, tomtegraving og etablering av skogsbilveier. Han startet også eget grustak. I 1972 startet Palmer Steinar som er født i 1957 i firmaet. Kona Sigrid (født Østerås) tok også sin tørn i firmaet. Per Olav som er fem år yngre, kom med i driften og i 1980 ble begge sønnene medeiere i Palmer Bjerkli & Sønner.

I 1983 ble dagens Brødrene Bjerkli AS etablert. I 1999 var Brødrene Bjerkli mest lønnsom innen bygge- og anleggsbransjen i Midt-Norge. I en periode var firmaet ledende innen kjøring av asfalt. I dag er Brødrene Bjerkli AS en betydelig motor i det lokale næringsliv.

Anita Reinan kjøpte i fjor sin første lastebil, og er en ivrig pådriver for å få til å samle likesinnede. Trucking to Hell er hennes bidrag.

En drøm ble virkelighet

Rundt i garasjen går Anita Reinan og er en del av gutta. Hun polerer biler og ordner opp. Biinteressen har fulgt henne hele veien og amcarbil har vært i hennes eie siden i tyveårene. Lastebil har hun aldri trodd hun skulle bli eier av. Et år før halvveis i livet ble det allikevel en realitet.

- Jeg kjøpte en Scania 110, 1972-modell i 2020. Den var da ferdig restaurert og uten påbygg. Den brukte jeg til lastebilveterantreff i Hardanger i fjor. Det var en spennende tur, og jeg minnes godt Tindeveien opp fra Øvre Årdal med de mange hårnålsvingene. Jeg må innrømme at det er mye artigere å kjøre lastebil enn amcar. I fjor høst fikk jeg mulighet til bryllupskjøring, slike oppdrag kan jeg gjerne ønske flere av, sier hun.

Arrangerer eget treff

For noen år siden dro Reinan i gang sitt eget lastebilveterantreff på gårdsplassen heime på Tangmoen. Etter det har treffet vært på Prestmoen og nå sist ved Bjerkli sin garasje på Finnmyra (Remyra) der hun ønsker å fortsette. Treffet Trucking to Hell samlet siste år 30 biler, der de som kom lengst unna hadde kjørt 65 mil.