Sjåfør Anne Grethe Hoven Berge tok med seg Maja Fjørstad i passasjersetet i en 1994-modell Volvo 940.

- Jeg var her på torsdagen også, og det var sykt artig. Man får en mestringsfølelse, samtidig er det skikkelig gøy med fart og spenning. Fint det finnes en mulighet som dette, sier Hoven Berge, etter kjøringen sist søndag.

- Det skulle vært mer

De var begge enig om at dette var et godt tilbud for ungdommen. Fjørstad ønsker tilbudet eksisterte for andre målgrupper også, og ikke bare for de mellom 16 til 25 år. Hun tenker det ville passet godt for både de over og under aldersgruppen.

- Det hadde vært gøy hvis de som øvelseskjører kunne prøvd seg her på vinterføret før de skal ute på veien. En glattkjøringstime varer ikke lenge, og man kjører gjerne rundt med nye biler som ikke er sin egen. Da tørr man ikke å prøve så mye, tenker jeg. Jeg tørr hvert fall ikke det når jeg driver med glattkjøring, sier Fjørstad.

- Det kan være at man får litt ekstra oppmerksomhet fordi man er jente, og folk synes det er litt kult. De følger litt ekstra med, så føler kanskje man må prestere bedre, men det tror jeg alle føler, sier Hoven Berge.

Full tillit

Fjørstad sier det er gøy å sitte på, til og med bare som passasjer. På den måten lærer hun seg teknikker som hun kan prøve senere. Fjørstad frykter ikke noe som helst når Hoven Berge kjører.

- Jeg er ikke noe redd egentlig, for jeg stoler fullt på at hun har kontroll. Egentlig hadde det vært gøy hvis vi hadde kjørt ut, så lenge vi ikke krasjer i noe.

Utforske grenser

Både torsdag og søndag var det godt oppmøte, og alle som møtte opp var ivrig etter å få kjørt av seg på banen. På banen fikk førerne utforske grensene til seg selv og kjøretøyet sitt på en måte man vanligvis ikke kan gjøre.

- Man utforsker ikke grensene sine i trafikken. Det kan man ikke og bør ikke gjøre heller, men da blir det vanskeligere å håndtere uforutsette situasjoner som kan oppstå. Situasjoner som du kanskje ikke kan løse, men kanskje kunne løst hvis man var en mer erfaren sjåfør, sier styreleder i NMK Hell Motorsport, Jahn Andre Johnsen.

Motorsportklubben har lenge fulgt med på utfordringen med ungdom som mangler en arena for å kjøre på. Johnsen forteller de har jobbet med å finne en løsning.

- Flere i styret har dette som en interesse, og ønsket å finne på noe for ungdommen. Før nå har det ikke latt seg løse på noe fornuftig vis, sier Johnsen.

Her sto kjøretøyene mens de ventet på å komme på banen igjen. For å passe på trafikkflyten var det lov med maks åtte biler om gangen på banen.

Lavterskeltilbud

Han forteller det må være et lavterskeltilbud for at det skal nå ut til de yngste. Utgifter fra ungdommens side har ofte vært en utfordring.

- Det finnes regler i forhold til lisenser, hvilke kjøretøy får ut på banen, hvilke lisenser må løses for at det kan gjøres, sikkerhetsutstyr og mer. Det gjør at det raskt summerer seg hundrelapper, og da blir en aktivitetskveld som dette for dyrt. Da kommer ikke ungdommen. Det har de ikke råd til.

Etter hvert som pandemien roer seg, vurderer motorsportklubben å åpne opp for flere målgrupper. Ikke bare for ungdom i andre kommuner, men også de over 25 år.

- Det skal vi få til, men det er ikke de som prioriteres i første omgang. Det er synd, men vi er i gang, så nå kan vi i første omgang tilby dette til ungdommen i Stjørdal, sier Johnsen.

Eldste bilen på banen

En annen fører som fikk prøvd seg på banen var Even Bremseth. Han kjørte med den eldste bilen på banen, en 1979 Mercedes. Planen hans å være der fra start til slutt.

- Det er kult de lar oss kjøre her i stedet for at ungdommen må kjøre på gatene. Både vi, folket på Stjørdal og polisen er glad vi får kjøre på bane. Håper det blir en ting de fortsetter med. Det er gøy og de som er med trives her, koser seg og har det artig, sier Bremseth.

Even Bremseth (21) møtte opp til kjøringen med den eldste bilen. Med Vazelina på stereoanlegget ble det full sleng i svingene.

Han fikk ikke nok av kjøringen, selv om bilen fikk problemer underveis.

- Når jeg kjørte på torsdag røyk girkassen, så jeg dro og handlet en ny. Fant ut at girkassen ikke var problemet allikevel, men heldigvis var det en i Selbu som hadde delen jeg manglet, og det ble kjøring allikevel.

Bedre ferdighetene

Ungdommen får mulighet til å teste seg bedre når det er på lukket bane. Da må de ikke i like stor grad ta hensyn til paragraf tre i vegtrafikkloven, sier Johnsen.

- Det gir muligheten til å utfolde seg mer, til å være med og teste, og kjøre bredere enn man kan på gata. Uansett hva man gjør handler det om trening, trening og mer trening. Det trengs for å bli god i noe. Akkurat det samme med bilkjøring. Jo mer du kjører med bil, jo flinkere blir du til å kjøre bil, utdyper han.

Selv om de fleste møtte opp med bil, var det også mulighet til å møte opp med andre kjøretøy. Ingum Beitland (17) skilte seg ut fra resten når hun møtte opp med en ATV. - Man lærer seg å kjøre på glatta, og det tror jeg kan ha mye å si til senere, sier Beitland.

Godt engasjement - også fra politiet

Johnsen forteller de opplevde et godt engasjement rundt tilbudet. De har vært i kontakt med ulike trafikkaktører i Stjørdal som alle har vært positive til opplegget, inkludert politiet. På torsdag kom en patrulje innom og fikk hilst på ungdommen.

- De tok seg en runde på banen i politibilen, sammen med ungdommen som var der. Det syntes ungdommen var kult. Hvor mange andre ganger kan man kjøre en bred skrens foran en politibil med blålys uten at det koster deg veldig dyrt, sier Johnsen muntert.

Han håper de får til å videreutvikle tilbudet til noe fast. Med god dialog med ulike aktør som NAF, kjøreskolene i Stjørdal og Hell Cruisers har han stor tro på at det kan bli en realitet.

- Da får vi vekk behovet for at ungdommen må kjøre på parkeringsplassene. Det er det det handler om, for ungdommen trenger en arena å være på, sier Johnsen.