Her har vi en del av samlingen, kjørt ut fra garasjen til ære for fotografen.

tommy

Nettredaksjonen

Begge to gir oss det inntrykket at de har godt kjennskap rundt det de driver med, samt at resultatene de kan presentere vitner om en detaljkunnskap kombinert med perfeksjonisme, som gir meget gode resultater. Vi fikk det inntrykket at blant bilparken står Camaroen fra 1967 høyt på listen, i hvert fall hos Håkon. Men også ungdomsbilen, en Pontiac Trans Am 1979 modell står også høyt. Denne står nå under restaurering.

Dette er Trudes ungdomsbil, en Amazon fra 1969, som ble innkjøpt som et prosjekt og restaurert av Trude selv, et resultat hun kan være stolt av. Legg spesielt merke til registreringsnummeret som er Trudes fødselsdato.

Begge bilene har han lagt ned masse arbeid på, samt at de er biler som kan kjøres og brukes. Amazonen fra 1969 er nok Trudes favoritt. Dette er hennes ungdomsbil og ble kjøpt inn som et tomt skall, og ut fra det bygde hun selv opp bilen. Den er på nytt blitt restaurert de senere år etter å vært i hennes eie i 30 år.

Dette er Camaroen fra 1967. Da den kom i Håkons eie var dette et prosjekt med mye arbeid. Resultatet ser vi her.

I samlingen inngår også en 1936 modell Chevrolet, som onkelen til Håkon, Arnt Grendal, kjøpte med tanke på en totalrestaurering. Håkon fikk overta prosjektet, og bilen fremstår i dag som en perle. Denne er ombygd en god del, slik at det som er igjen av det opprinnelige stort sett er grunnstammen.

Dragraceren er bygd for å ligne en Pontiac Firebird, men det er bare dørhåndtak og baklysglass som kommer fra en slik bil. Dette er et råskinn som høres godt, og er imponerende å se på.

Løpsbilen fortjener også litt omtale. Dette er et råskinn som deltar på dragracing. Bilen er bygd for å ligne en Pontiac Firebird av stålrør og glassfiber. Vi heftet oss mest med den imponerende motoren som er på 9,3 liter, og går på metanol og bringer Håkon fra 0 til 100 km/t på 1,1 sekunder. Håkons personlige rekord på strekningen 400 meter, som er lengden disse dragracerne konkurrerer over, er på 8,3 sekunder.

Messerscmitt KR 175 er en bil av de sjeldne. Denne 1954-modellen levde et litt omflakkende liv, med mange eiere som ikke hadde bilen registrert. Så foruten at den var i heller dårlig stand, hadde også Håkon en del etterforskning før han kom i kontakt med siste registrerte eier. Spørsmålet er: Er dette landets eneste registrerte Messerscmitt KR 175? Den må ikke forveksles med KR 200, som ble produsert fra 1955 til 1964. Denne har vært i familiens eie siden 1974, da far til Håkon, Leif Grendal, kjøpte den. Men han registrerte den aldri.

For egen del har vi mest sansen for den minste bilen, en Messerschmitt KR 175, som er i samlingen. Dette er en svært så sjelden farkost, som Håkon mener det muligens finnes to til av i landet. Samtidig sier han at han tror denne er den eneste kjørbare. Messerschmitt KR 175 ble produsert mellom 1953 og 1955. Bilen er en såkalt microbil, og har plass til fører pluss en passasjer. Den drives av en 175 ccm Sachsmotor, har fire gir forover, og skal du rygge må du ut og skyve. Etter 1955 kom den litt større 200, med en 200 ccm. Dette er en svært sjelden bil som har høy status i veteranmiljøet.