Siden mai har EL-SUV-en Hongqi E-HS9 reist rundt omkring i Norge på «Roadshow», en turne der forhandlerne kan tilby kundene å oppleve den kinesiske nykommeren på nært hold. Den 12. og 13. august var modellen å finne i Trio bilsenter Stjørdal sine lokaler.

- Hongqi er et av de eldste og mest luksuriøse bilmerkene i Kina, som har laget luksusbiler helt siden 1958. Det er et merke med mye stolthet. Tidligere leverte de kun til presidenter og statsoverhoder, men har nå rettet markedet mer mot vesten, forteller daglig leder ved Trio bilsenter, Andreas Uthus Nilsen.

Videre forteller han at merket er en del av den kinesiske bilprodusentveteranen FAW (First Auto Works), som også er produsent for Bestune, i tillegg til at de har et samarbeid med merker som Ford, Mazda og Toyota i det kinesiske markedet.

- Det er ikke noe døgnflue vi snakker om, det er et stort konsern. E-HS9 blir derfor produsert på en av de mest moderne fabrikkene i Kina, der alt er robotstyrt og laget på kjente underleverandører, opplyser han.

Ekstreme ytelser

Elbilen er designet av den tidligere designsjefen for Rolls-Royce, Giles Taylor.

- Taylor har fått relativt fritt spillerom, og man kan se likhetstrekkene til Rolls-Royce, fortsetter Nilsen og legger til at han tror luksusbilen vil appellere til mange.

Han forklarer videre at modellen kan gå fra null til hunder på 4,9 sekunder og har muligheter for både hengerfeste og taklast.

- Selv om den er litt tung, har den ekstreme ytelser. Utstyrsmessig mangler den ikke noen ting, den gir heller det lille ekstra. I tillegg har den en estimert rekkevidde på 45 mil, 551 hestekrefter og opp til syv seter, forklarer han.

Overraskende bra

Nilsen opplyser om at de allerede har forhåndsolgt en del biler, og forventer demobilen på plass i september. Han avslører at han kjenner på en del spenning knyttet til å introdusere et nytt bilmerke til det norske markedet.

- Vi er spente på hva kundene kommer til å si. Hittil har responsen vært svært god, de som har prøvd bilen, skryter den opp i skyene, forteller Nilsen.

Selv om det ikke blir en bil vi ser rundt hvert et hjørne, har han tror på at den vil bli godt akseptert på det norske markedet.

- Den appellerer til mange, spesielt de som er ute etter elbil. Forhåndssalget og interessen blant folk i Norge har overraskende bra. Vi har godt tro på at den kommer til å bli godt mottatt på det norske markedet.