- Jeg hadde store forventninger for denne sesongen og har aldri kjørt så godt som i år, sier Runar Hammer.

Flere pallplasser

Etter årets sesong sitter hegrasbyggen igjen med knuste perser og flere seire. I juni deltok Hammer under firetimers endurance løp, som er et lagløp hvor to til tre personer kjører sammen.

– Her gikk vi av med seier, og det var selvsagt veldig gøy. Senere gikk turen til Arctic championship, et løp som varer i ti dager. Der endte jeg til slutt med en sammenlagtseier, forklarer han.

Ifølge Hammer har han i løpet av sesongen funnet ut at han tydelig kjører bedre på våt enn tørr bane. Han forteller at det er under disse dagene han virkelig har følt at han har kjørt og perset bedre enn noen gang tidligere.

– Jeg har kjørt inn på tider som har vært bedre enn noen gang, og hadde store forventninger til NM. Målet var å knive om en tredjeplass, sier han videre.

Runar Hammer (midten) forteller om en sesong som har vært av de bedre. Under Arctic championship 2021 kjørte han helt til topps og stakk av med sammenlagtseier. Foto: Privat

Gikk fullstendig galt

Hammer forklarer at han følte seg godt forberedt til årets NM som foregikk i Rana. Etter en hel sesong uten skader, skulle det imidlertid snu under Raceweek.

– Jeg startet denne dagen litt som de andre, sakte før jeg økte på litt etter hvert. Da jeg kom opp på enden av langsletta legger jeg foten under girpedalen, er sikkert litt rask og ender med å treffe et mellomgir, forklarer han.

Deretter kobler bremsen bak inn og Hammer blir slengt av sykkelen i godt over 200 km/t.

– Det går utrolig raskt, men jeg husker fra sekundene før jeg landet at jeg kom på hvor fort jeg kjørte. Siste jeg tenkte før jeg traff bakken var at dette ville gå galt, sier han.

Ifølge Hammer har han i løpet av sesongen funnet ut at han tydelig kjører bedre på våt enn tørr bane.

Åpent sår og brukne ribbein

Etter kort tid var ambulansepersonell på plass og Hammer ble videre sendt til sykehus med fem knekte ribbein og et åpent sår i hånden.

– På sykehuset ble det diskutert å transplantere hud fra lår til hånd, heldigvis fikk de strammet til nok slik at dette ikke ble nødvendig, forklarer han.

Forrige gang Hammer var ute for en alvorlig krasj på banen kunne imidlertid det hele endt mye verre. Den gang var nakken brukket helt av.

– Hadde bruddet den gang oppstått noe høyere opp, kunne jeg blitt lam. Jeg føler jeg har hatt flaks i uflaks, sier han videre.

Samhold i Spania

Ifølge Hammer er det vanskelig for folk på gata å forstå marginene som gjelder i ekstremsporten, dette gjelder også temaet om å fortsette selv om det medfører både mindre og større skader til tider.

– For å drive med denne sporten krever det at alt går på skinner, det medfører også noen krasj i blant. Det er ikke slik at jeg krasjer mer enn andre, jeg har bare fått det litt tyngre, forklarer han.

Det siste året har også vært preget av pandemien. Vanligvis samler toppkjørere fra hele verden seg på de beste banene i Spania for å trene i vinterhalvåret.

– Vi har snakket om det å kjøre mer i Spania i løpet av året, og i stedet prioritere mer kjøring her i Norge før NM. Vi er en hel klan, hvor alle kjører i Superbike. Det er blitt en sammensveiset gjeng, og jeg håper det blir mulighet nå til vinteren igjen, avslutter Hammer.