Nordmenn går mere turer etter pandemien, både alene og sammen med venner. Vi har fått mere tid til å tusle i skog og mark, det er ingen tvil om at vi har fått et nærmere forhold til livet og landskapet rundt oss.

Naturvennlig tilrettelegging av friluftsliv handler om tilrettelegging som kan gjennomføres med så lite miljøinngrep og så lite inngrep i naturmiljøet og kulturlandskapet som mulig, samtidig som naturmangfoldet og kvaliteten på friluftslivsopplevelsen ivaretas.

Jeg har skrevet tidligere om Langøra Nord, at kanskje er den Trøndelags fineste badestrand med sin eksotiske beliggenhet her ute mot Stjørdalsfjorden.

Langøra må bli tilgjengelig for alle, ikke bare de få som har en båt som kan brukes til å frakte seg over dit.

Ideen har vert kastet fram flere ganger fra 1990-tallet og framover til nyere tid, men har stoppet i politisk behandling av ulike grunner.

Magne Husby, HiNT utga en utredning i 2013 for Stjørdal kommune:

Tilrettelegging for menneskelig ferdsel på Halsøen og Langøra Nord, og mulige effekter på fugl.

Tiltak som vurderes i denne rapporten er blant annet bygging av gangbru fra Tangen industriområde og over på nordspissen av Langøra Nord. Stjørdal kommunen ønsket med dette å finne ut hvordan disse planlagte tiltakene påvirker fuglelivet. Det ble derfor satt i gang forsøk på Langøra Nord for å se hvordan de ulike fuglegrupper reagerer på menneskelig ferdsel.

Rapporten ga følgende konklusjoner og anbefalinger til Stjørdal kommune:

Menneskelig ferdsel på Langøra Nord vurderes til ikke å ha særlig negativ effekt på de fleste fuglene.

Så til de enkeltes bekymring for elvebreddeedderkoppen velvære, han er en liten herremann som er en sterkt truet art, ikke kritisk truet - den finnes trolig kun i Trøndelagsregionen fra Kvål i sør til Snåsavatnet i Nord.

Den er registrert flere plasser i Stjørdalselva opp til Flornes.

Jeg lener meg på Aristoteles som forklarer det som skiller mennesket fra planter og dyr, er vår evne til å bruke fornuften. Det er først når vi utvikler fornuften at mennesket kan oppnå «lykken» og «det godt liv».

I dag går det en gang- og sykkelvei til Tangen industriområde, og videre ut mot havneområde og Molovika.

Denne strekningen er kanskje den mest benyttede gangveien av Stjørdals innbyggere, har ikke det vert fantastisk å kunne gå over en miljø-bro - over det indre havneområdet til Langøra?

Med en lyssetting av miljø-broen og områder på Langøra som vil skinne og fremstå som et symbol til veifarende at nå er du kommet til Stjørdal.

Jeg foreslår at Stjørdal kommunen tar tak i forslaget og tilrettelegger for at alle kan komme og oppleve Langøra på en god og tilrettelagt måte, komme seg til Trøndelags vakreste badestrand og ta seg et bad.

Jeg ønsker her at politikerne i sin behandling ikke viser smålighet, pessimisme, og mistenksomhet om dette forslaget, dette skal vi ikke ha noe av!

Vi ønsker vel alle at vår by skal bli en av Norges vakreste byer.

Terje Kilen