Debattinnlegg skrevet av Steinar Bøe.

Det har i løpet av hele sommeren vært mange trafikkulykker, altfor mange, og man kan lure på hva årsaken til alle ulykkene er.

Er det veistandarden? Uoppmerksomheten vedrørende bruk av store fine skjermer? Mobilbruk? Ikke uthvilt? Medisinbruk, alkohol eller narkotika?

Bilder fra ulykkessteder viser at det ikke er rumlestriper med maling eller preget ned i asfalten, verken gul eller hvit. Gul rumlestripe fungerer som en usynlig midtdeler, det er ingen ulykker med midtskiller hittil i år, så kanskje mitt forslag kan bidra med ingen døde eller skadde dersom dette blir innlemmet lokalt, så vel som nasjonalt.

Det er forslag om å sette ned farten på veier med 110-soner med midtskiller. Dette er de sikreste veien vi har, det har ikke vært en eneste ulykke på disse veiene.

Det er veier med maks 80-soner som hendelsene har vært.

Nå må Statens vegvesen, ansvar for riksveiene, og fylkeskommunene, ansvar for fylkesveiene, se på dette og innlemme dette omgående. Vi har ikke råd til å miste flere.

Per dags dato er det 82 døde og kanskje like mange skadde, det vil si 800–1600 involverte ved å regne med ca. 5–10 stk per person.

Mange etterlatte blir sykemeldt i lengre tid, og er man borte lengre enn 3–6 måneder er sjansen stor for å ikke komme tilbake på jobb.

Så med andre ord er det ikke bare eksplisitt den som kommer ut for ei ulykke som blir skadelidende.

Multimedieskjermer, spesielt i elbiler, er som en magnet på oss. Skjermene regelrett skriker til oss. «Se på meg, jeg er fancy og cool», og lyser rett på deg. Hva gjør vi? Jo, vi fikler og styrer på til den store gullmedalje mens vi kjører. Still inn det dere trenger før kjøreturen!

Mobilbruk: Om du bruker bilens høytaleranlegg, airpods eller høytalerfunksjonen på telefonen er irrelevant. Det er samtalen i seg selv som er farlig, du må konsentrere deg om den andre enden, og tar da fokuset bort ifra det som er det viktigste, nemlig å se fremover og kjøre.

Del er vel bare ei lita yrkesgruppe som er eksepsjonelt god på å gjøre flere ting samtidig, og det er jagerflypiloter. Vi vanlige og dødelige er veldig dårlig til det. Finn ei avkjøring og ta samtalen der, eller vent til du parkerer bilen.

Man må anta at møteulykkene har en kombinasjon av uoppmerksomhet, medieskjerm, telefonsamtaler eller at man sovner. Da er det siste verktøyet som kan hindre katastrofe, og det er RUMLESTRIPER.

Så til slutt må vi se på det samfunnsøkonomiske:

1 død: 1.000.000,-.

1 skadd i opptrening ved Sunnås sykehus 6–12 måneder: Ca. 1.000.000.

Videre har vi utrykninger, politi, ambulanse, luftambulanse, sykehus, brannvesen, begravelsesbyrå, prest. Det er mange som skal ha penger for ei ulykke.

Summa sumarum så beløper det seg på rundt 160.000000 til 200.000.000 kroner.

Mindre ulykker, mindre forsikringsutbetalinger, billigere forsikringer for alle.

For ikke å snakke om alle kjøretøyene som må erstattes. Det er store beløp det også.

Steinar Bøe