Debattinnlegg skrevet av Annette Jensen, gruppeleder Stjørdal KrF.

Gjennom de siste årene har vi, etter ønske fra skolene og elevene her på Stjørdal, blitt mer digitale - gjennom å gi Ipad til alle elevene på de ulike klassetrinnene. I dag er det slik at mange av oppgavene skrives på nettbrett og løsark.

Forskning viser at den digitale skolehverdagen har gitt negative virkninger for unges leseferdigheter, de yngste elevene er særlig rammet. I dag vet vi at elever som oftest leser trykte bøker, viser bedre leseforståelse og større leseglede, enn de som oftest leser digitale bøker. Lærebøker gir også bedre resultat i fag som matte og naturfag.

Skoler i Stjørdal ønsker flere trykte lærebøker. Løsark-system resulterer i fortviler og irriterer lærere, foreldre og elever. De de største taperne er elevene som ikke får gode nok læremidler. Vi satte av litt penger i årets budsjett men ser at det trengs mer.

På Stortinget foreslo KrF å sette av 500 millioner kroner til kjøp av trykte lærebøker og sørge for at disse får en større plass i skolen. Regjeringen stemte mot forslaget.

KrF vil at skolen fortsatt skal være en arena hvor barn og unge får kunnskap, bevissthet og opplæring rundt nettvett og skjermbruk. Vi ønsker ikke å bytte ut alle digitale hjelpemidler i skolen, men vi vil også ha de trykte lærebøkene.

Det er på tide å stoppe opp og se på utviklingen. Forskningen gir oss tydelige svar på at trykte lærebøker i skolen er viktige. Derfor ønsker Stjørdal KrF en kunnskapsbasert holdning til dette og tar lærebøkene tilbake.